Верховна Рада України включила у порядок денний сесії та розглядає законопроект № 4370-1 народного депутата Артура Герасимова (він же – представник Президента в Парламенті) про внесення змін до Закону “Про державну службу” щодо врегулювання окремих питань проходження державної служби.
Проте, за його простою назвою ховається, по суті, механізм узурпації влади Президентом. Адже законопроект передбачає зміну порядку добору кандидатур на посади голів місцевих державних адміністрацій (далі – МДА).
Згідно зі статтею 118 Конституції України, голови МДА призначаються Президентом за поданням Кабінету Міністрів. Відповідно, Уряд, у спосіб визначений законом, має добирати кандидатів на ці посади і подавати їх Президенту для призначення.
Закон “Про державну службу” встановив, що попередній добір на посади голів МДА здійснюється шляхом відкритого конкурсу Комісією з питань вищого корпусу державної служби, в якій є представники і Кабінету Міністрів і Президента.
Уряд подає кандидатуру переможця конкурсу Президенту для призначення. Президент призначає або вмотивовано відмовляє в призначенні цієї кандидатури. В другому випадку оголошується повторний конкурс. Така модель абсолютно відповідає нормам Конституції.
Крім того, більшість народних депутатів профільного комітету Парламенту, а також громадські експерти, підтримують інший законопроект щодо переведення посад голів районних державних адміністрацій у категорію Б, що означатиме простіший механізм конкурсного відбору претендентів на ці посади – комісіями створеними при обласних державних адміністраціях.
Законопроект № 4370-1 пропонує оригінальну альтернативу, щоб конкурс на посади голів МДА здійснювала спеціально створена комісія при Адміністрації Президента. Ця комісія обирає кандидата на посаду і передає його в Кабінет Міністрів, для того, щоб Кабінет Міністрів вніс подання про його призначення назад Президенту! Таким чином, повністю нівелюється конституційна роль Кабінету Міністрів у призначенні керівників місцевих органів виконавчої влади, які, згідно Конституції, є підзвітними та підконтрольними органам виконавчої влади вищого рівня.
Це прямо суперечить Конституції, про що засвідчив і висновок Науково-експертного управління Верховної Ради. А також не відповідає розподілу владних повноважень в парламентсько-президентських республіках та загрожує узурпацією влади Президентом. При цьому головним вигодонабувачем такої «реформи» буде, навіть, не Президент, в якого ніколи не буде часу займатися кадровими питаннями, особливо на районному рівні, а працівники його Адміністрації.
Закликаємо народних депутатів України рішуче відхилити законопроект №4370-1.
У нас уже був Президент, який думав, що прийшов навічно і може ігнорувати Конституцію. Закликаємо оточення чинного Президента України не штовхати його на цей шлях. А Президента Петра Порошенка закликаємо активно звільнятися від таких «опікунів».
Закликаємо українське суспільство та міжнародну демократичну спільноту активно моніторити розгляд цього питання Верховною Радою України, оскільки воно виступає лакмусовим папірцем відданості політичного керівництва нашої країни ідеалам і принципам конституціоналізму.