Заява експертів РПР щодо пришвидшення реформ та деяких процедур проведення позапланових податкових перевірок

 

Експерти групи Податкова та бюджетна реформа Реанімаційного Пакету Реформ проаналізували ситуацію навколо призначення за зверненням прокурорів ГПУ позапланових податкових перевірок, зокрема щодо керівництва «Центру протидії корупції» та Міністра фінансів України, та виявили у діях правохоронних органів порушення законодавства України.

Насамперед, слід зазначити, що поточна редакція Кримінального процесуального кодексу не передбачає права прокурора на звернення до суду з клопотанням про призначення позапланової податкової перевірки. У КПК відсутні норми щодо розгляду такого клопотання. Законом України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 №1697-VII, який набув чинності з 15.07.15, згадані норми були виключені з КПК, а відповідні положення ПК (78.1. Документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав: 78.1.11. отримано судове рішення суду (слідчого судді) про призначення перевірки, винесену ними відповідно до закону) залишились як рудимент, оскільки зміни до податкового законодавства можна вносити тільки профільним актом. Також суперечить КПК  заборона судді на оскарження такого рішення (про призначення позапланової перевірки).

Відповідно до статті 19 Конституції України: «Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише, на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином і прокурор і слідчий суддя при поданні та розгляді цих справ  вийшли за межі своїх повноважень та порушили положення Конституції України».

Цей факт підтверджується офіційною відповіддю першого заступника голови ДФС Сергія Білана, у якій зазначено про відсутність повноважень у прокурорів та слідчих самостійно або через суд призначати позапланові податкові перевірки і відсутність обов’язку та порядку розгляду судами таких клопотань.

Крім того, Податковий кодекс України передбачає можливість донарахування податкових зобов’язань податківцями в межах трирічного строку. Статтею 49 КК України передбачаються строки давності, які для статті КК 212 “Ухилення від сплати податків, зборів, інших обов’язкових платежів” складають  до 10 років. Тому призначення перевірки у справі Міністра фінансів 20-річної давності не має сенсу.

Всі ці події суттєво впливають на довіру донорів та міжнародних партнерів України, погіршують інвестиційний клімат та на тлі уповільнення реформ, вцілому негативно впливають на економічний розвиток країни.

Експерти вимагають терміново провести реформу Державної фіскальної служби та митниці, план реформи яких напрацьовано спільно експертами та представниками влади; остаточно ліквідувати Податкову міліцію, яка з 01.01.2017 року діє поза правовим полем; створити аналітичну Службу фінансових розслідувань (проект розроблено Міністерстом фінансів разом з представниками бізнесу та експертів) та продовжити Податкову реформу, яку громадянське суспільство та бізнес середовище чекають вже три роки.

Наголошуємо на критичній необхідності пришвидшити реалізацію реформ, про які йшлося вище, а також звертаємось до представників правохоронних органів з проханням повернутись до правового поля та припинити дії, які не відповідають поцесуальному законодавству України. 

ВГОРУ