19 січня Верховна Рада України розгляне законопроект “Про Конституційний Суд України” № 5336-1 (далі — Законопроект). Цей довгоочікуваний Законопроект розроблений у рамках судової реформи для реалізації нових конституційних положень у частині конституційного судочинства. Нагадаємо, що конституційні зміни були ухвалені 2 червня 2016 р. і набули чинності 30 вересня 2016 р. з метою забезпечення незалежності Конституційного Суду. Однією з основних конституційний новел, спрямованих на зменшення політичного впливу, є конкурсний відбір кандидатів на посаду суддів Конституційного Суду (ч.3 ст. 148 Конституції). Порядок такого конкурсного відбору має встановлювати саме Законопроект, який розглядатиметься завтра. Проте Законопроект фактично нівелює конституційну новелу щодо конкурсного відбору кандидатів на посаду суддів КСУ, оскільки, по-перше, не встановлює повністю процедуру проведення такого конкурсного відбору, а дає можливість регулювати її самостійно суб’єктам призначення суддів КСУ (президентові, парламенту та з’їзду суддів), по-друге, закладає необхідність створення трьох конкурсних комісій кожним суб’єктом призначення “під себе”. Сьогодні ми констатуємо домінування політичного інтересу суб’єктів призначення суддів КСУ в процесі формування Конституційного Суду. Саме це стало причиною політичної залежності, слабкості та неефективності конституційного судочинства в Україні. Єдиний незалежний конкурс для кандидатів на посаду суддів Конституційного Суду може зменшити політичний вплив суб’єктів призначення цих суддів. Проведення ж конкурсу кожним суб’єктом призначення суддів КСУ “під себе” — ні. Єдиним бонусом для суспільства в такому разі є можливість ознайомитися з претендентами на посаду судді КСУ, зокрема з їхньою автобіографією та мотиваційним листом. І все!