Ярослав Юрчишин: Що обере парламент: реформи чи наплічники з паперами

Позначки:

Ярослав Юрчишин для Української Правди

Інформаційно наповнені минулий та початок цього тижні, а саме розслідування НАБУ та САП щодо можливої корупційної складової в закупівлях спорядження для потреб Міністерства внутрішніх справ та чергова згадка прізвища Порошенка тепер уже в “райських паперах”, можуть суттєво вплинути на ефективність роботи парламенту. Та в якому ракурсі – поки не відомо. Чи активізується більшість, щоб продемонструвати що вона “живіша всіх живих”, чи ми станемо свідками демаршів якоїсь її частини – побачимо вже сьогодні, а особливо в четвер.

А праювати є над чим, благо Порядок денний цього тижня рясніє необхідними ініціативами. Коаліція громадських організацій “Реанімаційний пакет реформ” передусім закликає народних депутатів продовжити розгляд законопроектів, спрямованих на проведення антикорупційної та виборчої реформ, які є двома з трьох основних вимог мирної акції “Велика політична реформа”.

Перше, відповідно до вимог Регламенту ВРУ, відкликати Проект закону N6011 “Про антикорупційні суди” з метою надати можливість Президенту України виконати свою обіцянку та внести власний законопроект про антикорупційні суди. Нагадаємо, що створення антикорупційного суду в Україні передбачено Законом “Про судоустрій і статус суддів”.

Друге, розглянути Проект закону N3112-1 “Виборчий кодекс України”, який має на меті запровадження єдиної уніфікованої правової основи для підготовки і проведення виборів в Україні, в тому числі – нову виборчу систему з відкритими партійними регіональними списками, за якої громадяни будуть обирати не тільки партію, але й політика із запропонованого нею списку кандидатів по кожному регіону держави.

Крім того, на порядку денному парламенту цього тижня є такі реформаторські законопроекти, рекомендовані експертами РПР до ухвалення:

У сфері децентралізації:

В другому читанні – проект Закону N4773 “Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо добровільного приєднання територіальних громад) “. У Бюджетному кодексі України пропонується визначити, що право на перехід на прямі трансферти з державним бюджетом, крім визначених наразі міст обласного значення, районних бюджетів та бюджетів, об’єднаних відповідно до Перспективного плану громад, мають також ОТГ, визнані у встановленому Законом порядку спроможними.

В першому читанні – Проект закону N6466 “Про внесення змін до Закону України “Про добровільне об’єднання територіальних громад” щодо добровільного приєднання територіальних громад сіл, селищ до територіальних громад міст обласного значення”. Законопроект надає можливість територіальним громадам приєднуватися до міст обласного значення без проведення перших виборів на всій території.

В першому читанні – Проект закону N6403 “Про внесення змін до Закону України “Про регулювання містобудівної діяльності”, який передбачає розроблення документації з просторового планування для об’єднаних територіальних громад з метою встановлення меж територій об’єднаних територіальних громад та відведення земельних ділянок для містобудівних потреб.

У сфері протидії шахрайським і корупційним оборудкам в публічних закупівлях – в першому читанні – Проект Закону N4738-д “Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” та деяких інших законів України щодо здійснення моніторингу закупівель”. Законопроект передбачає встановлення: автоматичних індикаторів ризиків, що забезпечить можливість автоматично здійснювати вибір процедури закупівлі, що містить ознаки порушень законодавства у сфері закупівель; вичерпного переліку підстав для проведення моніторингу закупівель органом державного фінансового контролю.

У сфері культури – в другому читанні – пакет законопроектів N3238-д, 3239-д, 3240, які запроваджують зміни до Податкового, Митного та Бюджетного кодексів, спрямовані на підтримку виробництва національних фільмів, передбачені відповідно до вже ухваленого законопроекту 3081-Д “Про державну підтримку кінематографії в Україні”.

У сфері захисту довкілля – в другому читанні Проект Закону N6106 “Про стратегічну екологічну оцінку”, який в пакеті із вже ухваленим законопроектом N2009а-д “Про оцінку впливу на довкілля”, запроваджує європейські стандарти екологічної оцінки, а саме – чіткі та прозорі процедур екологічної оцінки при ухваленні рішень органів влади стосовно планування розвитку територій, із забезпеченням участі громадськості та врахуванням існуючих та потенційних екологічних проблем, у тому числі пов’язаних зі здоров’ям населення.

У сфері економічного розвитку:

В першому читанні – Проект Закону N2845 “Про безпечність та гігієну кормів”. Метою прийняття даного законопроекту є стимулювання виробництва безпечних та якісних кормів і тваринницької продукції; збереження і підвищення продуктивності тварин; отримання якісної та безпечної продукції тваринництва; забезпечення виробництва якісних та безпечних для здоров’я тварин кормів; захист кормів, кормових добавок і преміксів від фальсифікації.

В першому читанні – Проект закону N2353а “Про реструктуризацію боргів фізичної особи або визнання її банкрутом”, який запроваджує добре виписану процедуру врегулювання заборгованості фізичних осіб за договорами з різними категоріями кредиторів – банківськими і кредитними установами, житлово-комунальними підприємствами тощо.

Крім того, експерти РПР закликають народних обранців не підтримувати прийняття законопроекту N4835-д у сфері поводження з відходами. Цей законопроект пропонує встановити економічний стимул у вигляду “зеленого тарифу” для спалювання відходів, що не відповідає директивам ЄС у цій сфері.

Вже від себе додам, що критично важливо почати роботу над законопроектом N7066 “про приватизацію державного майна”, розроблений Кабінетом міністрів України. І справа тут не в тому. що це наша обіцянка МВФ чи іншим міжнародним структурам. Справа в тому, що ми втрачаємо двічі: утримуючи “неприбуткові” підприємства коштом бюджету та при цьому дозволяючи фінансово-промисловим групам чи то пак олігархам та залежним від них політикам заробляти на цих підприємствах. Принаймні на частині з них. Тому від слід треба переходити до справи, якби популісти не галасували про “розбазарювання активів”. РПР працює над рекомендаціями до цього проекту, які точно будуть надані у процедурі до другого читання.

Реформи чи політичні баталії – що обере парламент? Від того що обере Верховна Рада залежить перспектива не лише політичних сил у ній, а й розвиток України. Тож побажаємо гідного вибору та якісної роботи.

Ярослав Юрчишин для Української Правди

ВГОРУ