Впровадження реформи децентралізації і її успішне закінчення можливе лише при умові внесення відповідних змін до Конституції

424

В рамках реформи децентралізації в Одеській області вже створено 8 об’єднаних територіальних громад. Це третина від необхідної кількості, затверджених розпорядженням Уряду 2 місяці тому. В інших областях України цей процес теж стартував і деякі з них можуть похвалитись кращими результатами як, наприклад, Хмельницька та Чернівецька області, де план по утворенню територіальних громад виконано більш ніж  на 40%. Але впровадження реформи децентралізації і її успішне закінчення можливе лише при умові внесення відповідних змін до Конституції.

Завдяки реформі децентралізації в Україні буде створено фундамент для ефективної системи самоврядування, який сприятиме поверненню влади на місця, дозволить органам місцевого самоврядування якісно і відповідально виконувати свої функції та повноваження, а громадянам – впливати на владу, якій вони довірятимуть. Реформа з децентралізації – це ключ до успішного розвитку регіонів, а для того, щоб ці процеси були ефективними та життєздатними, всі зміни потрібно закріпити у Конституції”, – стверджує Голова Правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко.

Центр політико-правових реформ (ЦППР) спільно з Реанімаційним Пакетом Реформ (РПР) розпочав всеукраїнську комунікаційну кампанію “КонституціЯ”, мета якої залучити звичайних громадян до конституційних змін. Одеса стане другим з 20 обласних центрів, де буде реалізовуватись проект.

В Україні довгий час формувався стереотип, що Конституція – це книга для дуже розумних, вона ледь не найкраща в світі, нею необхідно користуватись у виняткових випадках і взагалі до звичайної людини вона не має ніякого стосунку. Громадяни торкались сторінок Основного Закону, в переважній більшості у шкільному та студентському віці напередодні іспитів з правознавства. Відповідно до результатів дослідження, проведеного на замовлення Центру політико-правових реформ, з Констітуцією України ознайомлені 37% населення, 8% з яких читали її повністю і 29% – окремі розділи. Ще 14% українців читали про Конституцію у засобах масової інформації. В той же час майже половина населення (49%) ніколи в житті не читала Основний Закон. Відповідно складається ситуація, коли Конституція і реальне життя знаходяться на різних орбітах. Як приклад, – сьогоднішня «безкоштовна» освіта та медицина. Подібний стан речей також призвів до розквіту безвідповідальності, непрофесіоналізму та корупції серед чиновників. Реформа децентралізації покликана змінити існуючу ситуацію, вона дає владу  громадам для ефективного вирішення місцевих проблем.

Таким принципом керувались фахівці Центру політико-правових реформ, а також інші провідні експерти при розробці основних положень реформи децентралізації для обов’язкового закріплення їх в Конституції. “Для успішної реалізації реформи децентралізації  необхідно, щоб зміни у відповідних законах були зафіксовані у Конституції, на яку було б можна спиратись, як на основу. Тобто зміцнювати не лише “стіни”, а й “фундамент”, – говорить експерт Центру політико-правових реформ Юлія Кириченко.

Серед аспектів реформи децентрализації, положення якої повинні бути обов’язково закріплені в Конституції, можна виділити три основні.

В першу чергу, необхідно привести територіальний устрій до певних стандартів, де на базовому рівні буде громада (міста і села), на другому рівні – район, та третьому – регіон (область). “Нерідко у нас буває так, що, наприклад, у маленьких селах з сотнею мешканців обирають сільську раду і всі гроші громади витрачаються на зарплату її працівникам. Це неправильно. Ми повинні об’єднати в громади таку кількість людей і населених пунктів, щоб зібраних податків вистачало на утримання шкіл, дитячих садків та амбулаторій”, – говорить експерт Реанімаційного пакету реформ Юрій Ганущак. При цьому він зазначає, що стихійне об’єднання громад прирече їх на вимирання, тому в процесі добровільного об’єднання дуже важливо керуватись розробленою методикою. На Одещині вже створено 8 територіальних об’єднаних громад, попереду – створення ще 16.

По-друге, – наділення сіл, міст, районів та областей виключними повноваженнями за принципом субсидіарності, аби вони не дублювалися з державними повноваженнями, та створення префектів. Експерти переконані, що необхідно позбавити ОДА та РДА функцій виконавчих комітетів обласних та районних рад відповідно. Виконавчу владу на місцях замість місцевих державних адміністрацій здійснюватимуть префекти, які, як і голови місцевих держадміністрацій, призначатимуться і зніматимуться з посади Президентом України за поданням Кабінету Міністрів. На префектів, зокрема, покладаються функції нагляду за дотриманням Конституції і законів органами місцевого самоврядування, забезпечення виконання державних програм. Префект на підставі і в порядку, визначених законом, видаватиме акти, які є обов’язковими на відповідній території. Разом з тим, префекти будуть позбавлені права, яке до сьогодні мають голови місцевих державних адміністрацій,  а саме – право втручатися у діяльність органів місцевого самоврядування та розподіляти бюджетні кошти.

По-третє, – фінансова незалежність громад. Для того, щоб у органів місцевого самоврядування насправді була можливість розвивати регіон, вже з 2016 року місцеві бюджети отримають право на частку загальнонаціональних податків. В центральну казну будуть йти лише ті кошти, що необхідні для виконання державних функцій. Це є головною відмінністю від нині існуючої фіскальної системи на місцях, коли практично всі податки централізовано збирались до обласних адміністрацій, а на місцях залишалась незначна частина грошей. Пропонується залишати на місцях до 60% податку на доходи фізичних осіб, від 10 до 25% податку на прибуток підприємств, частково – екологічний податок. Також органи місцевого самоврядування отримають можливість вводити місцеві податки, визначати їх ставки та встановлювати пільги. За словами експерта РПР  Івана Лукері, в таких умовах кожна територіальна громада, кожна область і кожне місто будуть зацікавлені в тому, щоб у них створювались робочі місця і, відповідно, платилось більше податків.

Це головні кроки, що забезпечать самодостатність та спроможність громад, нададуть можливості для їх ефективної діяльності. “Однією з головних цілей децентралізації є зменшення дистанції між громадянином та органом, який має повноваження. Раніше вплинути на центральні органи виконавчої влади з метою вирішення нагального питання, наприклад, з організацією транспорту для жителів села чи утеплення школи, було надзвичайно важко. Тепер ці питання можуть бути вирішені на рівні громади, при чому, у значно коротші терміни і в ефективний спосіб”, – переконаний Ігор Коліушко.