u-1

РПР попереджає: внесення змін до закону Про державну службу – загроза узурпації влади Президентом

В розкладі засідань Верховної Ради України на  22 вересня із порушенням процедури, без схвалення профільним комітетом з’явився законопроект № 4370-1 народного депутата Артура Герасимова (він же – представник Президента в Парламенті) про внесення змін до закону Про державну службу щодо врегулювання окремих питань проходження державної служби.

Відповідно до статті 117 Регламенту Верховної Ради, законопроект, підготовлений до другого читання, висновок головного комітету та інші супровідні документи до нього надаються народним депутатам не пізніш як за десять днів до дня розгляду цього законопроекту на пленарному засіданні Верховної Ради.

Незважаючи на це, вже 22 вересня законопроект № 4370-1 може бути прийнятий  в цілому голосами фракцій Народний фронт, БПП та Опозиційний блок, як це відбулося під час голосування у першому читанні.

В зазначеному законопроекті закладається механізм узурпації влади Президентом. Документ, по суті, скасовує реформу державної служби у частині порядку добору кандидатур на посади голів місцевих державних адміністрацій (далі – МДА) та передбачає зміну цього порядку добору, визначеного Конституцією.

Згідно зі статтею 118 Конституції, голови МДА призначаються Президентом за поданням Кабінету Міністрів. Відповідно, уряд, у спосіб визначений законом, має добирати кандидатів на ці посади і подавати їх Президенту для призначення.

Законопроект № 4370-1 пропонує «оригінальну» альтернативу, щоб конкурс на посади голів МДА здійснювала спеціально створена комісія при Адміністрації Президента. Ця комісія обирає кандидатуру для призначення на посаду і передає її в Кабінет Міністрів, для того, щоб уряд вніс назад Президенту подання про призначення цієї ж канидатури.

Таким чином, повністю нівелюється конституційна роль Кабміну у призначенні керівників місцевих державних адміністрацій, які, згідно з Конституцією, є підзвітними та підконтрольними органам виконавчої влади вищого рівня.

Це прямо суперечить статті 118 Конституції, про що засвідчив і висновок Головного науково-експертного управління Верховної Ради. Також, це не відповідає логіці розподілу владних повноважень в парламентсько-президентських республіках та загрожує узурпацією влади Президентом. При цьому головним вигодонабувачем такої «реформи» буде, навіть, не Президент, в якого ніколи не буде часу займатися кадровими питаннями, особливо на районному рівні, а працівники його Адміністрації.

Експерти коаліції громадських організацій Реанімаційний пакет реформ готові підтримати компромісну модель, що передбачає переведення посад голів районних державних адміністрацій у категорію Б і передбачити їх відбір або в комісіях при обласних державних адміністраціях, або спеціальною комісією при Кабінеті Міністрів. Це значно спростить порядок добору, в порівнянні із чинним, а також цілком відповідатиме Конституції України.

У зв’язку з вищевикладеним, Реанімаційний пакет реформ закликає:

 

 

 

ВГОРУ