Виконавчий директор Transparency International Україна, експерт антикорупційної групи Реанімаційного Пакету Реформ, Ярослав Юрчишин став першим спікером у циклі публічних лекцій Відкритого Університету Реформ. На лекцію прийшли близько сотні слухачів, серед яких не лише студенти ВУРу, а й експерти, громадські діячі, журналісти та державні службовці.
Спікер розповів, які труднощі виникають в боротьбі з корупцією, як їх здолати, та яким чином кожен громадянин може допомогти антикорупційній реформі.
Однією з головних перешкод на шляху боротьби з корупцією Юрчишин назвав низький рівень верховенства права в Україні.
Я не юрист, і в цьому моя суттєва перевага. Я дуже співчуваю справжнім юристам, які борються за верховенство права в країні, де цієї традиції нема.
Втім впливати на ситуацію в країні та долучитися до боротьби з хабарництвом на всіх рівнях може кожен, – впевнений експерт.
Песимістам дуже легко жити . Але з мого досвіду, лише проактивна позиція — «Робимо — і перемагаємо», дає можливість досягнути позитивних результатів.
Зокрема, спікер наголосив, що пересічні громадяни можуть повідомляти про корупцію, якщо вони стали її свідками, стати волонтером у антикорупційному русі, а головне – культивувати власне життя без корупції і відповідально обирати політиків.
Мені б дуже хотілось, щоб корупціонери, яких у нас як грибів після дощу, сідали за грати, як сонце за обрій кожного дня. На жаль, такі хоку-порівняння нам поки що не доступні.
Юрчишин підкреслив, що верхівка влади також має включитись у процес змін і співпрацювати з реформаторами.
Я реально хочу, щоб у Порошенка все вийшло, і щоб у країні створились такі умови, щоб він не міг жити по-старому.
Лектор також розповів про досвід боротьби з корупцією інших країн, зокрема, поділився враженнями від роботи латвійського аналогу НАБУ (KNAB):
Я нещодавно повернувся з Латвії… Латвійці мали нам показати, як працюють їх антикорупційні органи. І от ми приїжджаємо — і на третій день – реальний арешт. Наче для нас організували арешт мера Юрмали. За що взяли?За порушення процедури фінансування партії.
Зміни вимагають мобілізації усіх ресурсів, систематичності та послідовності. Ярослав Юрчишин акцентував, що для успішного реформування та подолання корупції має минути не один рік.
В 2007 році прийняли закон, який давав можливість заарештовувати за махінації, пов’язані з фінансуванням політичних партій. Це країни Європейського Союзу. Це верховенство права таке, що нам і не снилось. Але якщо рахувати від створення інституції до арешту корупціонера в 2016 році – минуло 9 років.
Експерт наголосив, що до влади приходить досить багато адекватних і чесних людей. Питання в тому, чи система їх глушить, чи вона навпаки — дає можливість керувати цією системою. Корупціонери страшенно винахідливі, а більшість корупційних схем, каже спікер, – майже законні. І тому потрібно постійно слідкувати, щоб не з’являлися якісь нові корупційні механізми, які можуть працювати.
І не те, щоб вони не були професіоналами. Ті судді, які судили Майдан, вони проходили професійну перевірку бездоганно. І в цьому – найважча проблема. Дуже часто корупціонери мегапрофесійні: хороші юристи, хороші політики, хороші популісти, які в змозі пояснити що завгодно. Але вони в той же час – просто безпринципні, і в них немає розуміння того, що вони роблять зло.
Керівник TI Україна розповів, що оскільки в державі немає антикорупційного суду, увесь цикл слідства НАБУ і їх обвинувачення не працює. 200 справ перебувають на етапі передачі до суду. 25 – уже передано в суд. Але у справі про хабарництво, яка розглядається у розвинутих країнах менше місяця, в Україні по півроку немає навіть першого засідання.
У нас немає закону про Антикорупційний суд. Є можливість його створення. Але у нас є і можливість імпічменту президента, прописана в Конституції. Чи це створює процедуру імпічменту? Ні. Наявність чогось хорошого в законі не означає його наявність у реальному житті. Наявність його в реальному житті не означає, що воно буде працювати як треба. Тому моніторинг антикорупційного законодавства проводиться постійно.
Змін потребує і суспільство, і влада. Тільки, як показує розвинута практика Данії, Швеції, Норвегії, США — всіх країн, які мають низький рівень толерантності до корупції, владі треба мінятися трохи швидше, – зазначив експерт.
Коли наші партнери зі Швеції оцінили масштаби розкрадання, вони сказали: «Якби Швецію грабували так, як грабували Україну принаймні за останні 25 років, то Швеція вже давно би була банкрутом 5 разів».
Лекція відбулася в межах Відкритого університету реформ – спільного проекту Реанімаційного Пакету Реформ та Центру демократії та верховенства права. Захід проводили за підтримки Уряду Швеції.