Відкритий лист керівництву Європейського Союзу напередодні засідання Ради Асоціації Україна-ЄС 8 грудня
Від імені громадянського суспільства України та реформаторської спільноти ми звертаємося до вас щодо оцінки процесу реформ, які відбуваються з моменту підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Ми хочемо відзначити вагомі результати, яких досягла Україна, зокрема у сферах розслідування корупції серед високопосадовців та забезпечення прозорості, що значною мірою стало можливим завдяки зусиллям, підтримці та інвестиціям Європейського Союзу та його держав-членів.
Проте, що більш загрозливою стає антикорупційна реформа для інтересів політичних еліт, то сильнішими є тиск та супротив, з якими вона стикається. Саме тому з метою забезпечити подальший прогрес у боротьбі з корупцією та запобігти відкату реалізації антикорупційної реформи ми закликаємо Європейський Союз продовжувати ретельно відстежувати перебіг впровадження реформ у цій сфері та забезпечити подальшу допомогу у досягненні конкретних результатів.
Рішення українського народу стати на шлях європейської інтеграції, що мало свій вияв у вигляді Євромайдану ще в 2014 році, та подальший процес імплементації Угоди про асоціацію між Україною та ЄС стали важливою віхою для всебічної трансформації України на шляху до створення демократичної, правової держави. Положення Угоди про асоціацію слугують потужним інструментом для подальших реформ, спрямованих на знищення корупції та посилення справедливості, належне управління та дотримання прав людини. Ці події також суттєво посилили роль активного громадянського суспільства України, що
дозволило йому стати рушійною силою у процесі реформ.
У судочинстві впровадження реформ уже дало низку відчутних результатів: створено інституційну основу для незалежного розслідування та судового переслідування корумпованих чиновників вищої ланки та одну з найсучасніших електронних систем у світі, де державні службовці та політики повинні оприлюднювати інформацію про свої приватні активи. У сфері державних закупівель, управління державними фінансами та доступу до державних та громадських баз даних, що мають соціальне значення, встановлено високі стандарти прозорості державних установ. Окрім того, один з найбільш корумпованих державних органів – ДАІ – було трансформовано у Національну поліцію України у рамках комплексної реформи правоохоронних органів. Разом із реалізацією усіх цих заходів українське суспільство поступово розвиває нульову терпимість до корупції.
Проте зараз у галузі боротьби з корупцією спостерігається рух у зворотному напрямку. Перевірка електронних декларацій державних службовців саботується, більшість справ, пов’язаних з корупцією, місяцями не розглядаються українськими нереформованими судами, а нещодавно створене Національне антикорупційне бюро України (НАБУ), зазнає тиску з боку інших державних інституцій, що представляють стару систему зі своїми політичними інтересами. Окрім цього, протягом минулого року українські громадські діячі та неурядові організації систематично піддавалися дискримінації та навіть фізичним нападам,
особливо в регіонах.
Для просування впроваджених реформ та запобігання їх згортанню важливою є тісна співпраця між громадянським суспільством України та міжнародними партнерами. Зокрема, ми хотіли б підкреслити такі заходи, які закликаємо наших європейських партнерів рішуче підтримати:
– створення незалежного антикорупційного суду, який буде обрано за участю міжнародних експертів, згідно з рекомендаціями Венеційської комісії;
– захист НАБУ від подальших нападів (обмеження повноважень НАБУ у кримінальних провадженнях; перешкоджання у розслідуванні незаконного збагачення та подання неправдивої інформації в електронних деклараціях; скорочення списку посадових осіб, що підпадають під юрисдикцію НАБУ; відкриття кримінальної справи Генеральною прокуратурою проти директора НАБУ; відкриття адміністративної справи Національним агентством з питань запобігання корупції проти директора НАБУ, численні спроби призначити лояльного до правлячих еліт аудитора НАБУ тощо);
– перезавантаження Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) шляхом здійснення кадрових змін серед керівництва (відкритий та прозорий конкурс за участю міжнародних експертів), прийняття агентством автоматичних модулів перевірки е-декларацій державних службовців на свій баланс та введення їх в експлуатацію для забезпечення прогресу у перевірці електронних декларацій;
– скасування зобов’язання громадських активістів подавати електронні декларації аналогічно державним службовцям;
– негайне припинення будь-яких видів переслідувань (фізичний тиск, кампанії з дискредитації ЗМІ та додаткове регуляторне навантаження) активістів та організацій громадянського суспільства.
Угода про асоціацію є дороговказом для подальшої трансформації України та реалізації системних реформ. Крім того, серед найпотужніших інструментів забезпечення прогресу реформ – умови програм міжнародної допомоги ЄС, які Україна зобов’язалася виконати. Проте, як випливає з нещодавньої заяви Європейської комісії від 1 грудня, Комісія не надасть останній, третій, транш макрофінансової допомоги Україні, доки не будуть реалізовані чотири основні заходи у сфері боротьби з корупцією та у сфері економіки. Це рішення є черговим підтвердженням недостатності прогресу у просуванні реформаторського порядку денного в Україні та чітким сигналом про те, що темпи реалізації реформ слід терміново прискорити.
З огляду на викладене вище, напередодні 4-го щорічного засідання Ради Асоціації Україна- ЄС, що відбудеться 8 грудня, та Міжнародного дня боротьби з корупцією, який відзначається 9 грудня, просимо вас закликати уряд України виконувати свої антикорупційні зобов’язання, включно з переліченими вище, і наголосити на можливих наслідках подальшого відхилення від порядку денного реформ в Україні.
Ми вдячні вам за розгляд цього листа та віримо, що тільки разом з міжнародними партнерами, зокрема Європейським Союзом та його державами-членами, ми зможемо побудувати правову державу та зробити демократичні перетворення в Україні незворотними.
Підписанти: