Громадськість закликає забезпечити вирішальну роль міжнародних експертів у доборі суддів Вищого антикорупційного суду

Напередодні фінального голосування за проект закону “Про Вищий антикорупційний суд” №7440, експерти Антикорупційної групи Реанімаційний пакет реформ вчергове наголошують на необхідності в остаточній редакції законопроекту повного врахування всіх вимог Міжнародного валютного фонду, які відповідають  рекомендаціям Венеційської комісії, підтриманих експертами Міжнародного валютного фонду.

Критично важливим є надання міжнародним експертам вирішальної ролі у доборі антикорупційних суддів. Наголошуємо на неприйнятності будь-яких пропозицій, спрямованих на позбавлення міжнародних експертів права блокувати невідповідних кандидатів на суддівські посади у Вищому антикорупційному суді. Разом із тим, висловлюємо підтримку запровадженню права кандидата оскаржити негативний висновок Громадської ради міжнародних експертів (ГРМЕ) щодо нього, за умови скасування негативного висновку виключно голосами більшості членів ГРМЕ.

Вимога щодо надання міжнародним експертам вирішальної ролі у доборі антикорупційних суддів відповідає очікуванням українського суспільства. Так, згідно із соціологічним дослідженням Фонду демократичних ініціатив імені Ілька Кучеріва, на початку 2018 року 41% українців воліли довірити формування антикорупційного суду саме експертам із західних країн і лише 10% населення – існуючим органам обрання суддів.

З огляду на вищезазначене, група Антикорупційна реформа коаліції громадських організацій Реанімаційного Пакету Реформ вимагає передбачити у проекті Закону “Про Вищий антикорупційний суд” такі положення:

  1. Надання міжнародним експертам вирішальної ролі у доборі суддів Вищого антикорупційного суду, зокрема подолання негативного висновку Громадської ради міжнародних експертів щодо кандидатів виключно за умови підтримки такого рішення більшістю голосів членів ГРМЕ;

  2. Надання права номінувати кандидатів до складу ГРМЕ виключно міжнародним міжурядовим організаціям, які безпосередньо або країни-члени яких надавали фінансову підтримку для реалізації в Україні антикорупційної реформи;

  3. Відсутність можливості передачі справ, підсудних Вищому антикорупційному суду, на розгляд інших судів, зокрема у разі неможливості формування колегії у складі щонайменше одного судді із попереднім досвідом роботи на посаді судді.

Наголошуємо: будь-які маніпуляції з метою нейтралізації вирішальної ролі міжнародних експертів у доборі антикорупційних суддів викликають сумніви у щирості наміру влади створити незалежний антикорупційний суд та підривають довіру до влади з боку українців та міжнародних партнерів.

ВГОРУ