Громадськість закликає Уряд та Верховну Раду скасувати акцизний податок на автомобілі, скасувати підвищену плату за першу реєстрацію та відмінити заборону на ввезення авто, які не відповідають стандарту Євро-5

Експерти групи “Податкова та бюджетна реформа” Реанімаційного Пакету Реформ наголошують на необхідності прийняття компромісного та найбільш ефективного з фіскальної точки зору рішення у питанні щодо розмитнення вживаних авто з іноземною реєстрацією.

Акцизні податки за своєю сутністю є регулюючими: вони призначені для штучного зменшення споживання товарів та послуг, які мають негативні сторонні ефекти для решти суспільства або (рідко) предметів розкоші. Тому оподаткування авто акцизним податком – архаїзм. Зокрема, базова 118-а директива ЄС не передбачає автомобіль, як обов’язковий об’єкт оподаткування акцизом; відповідно, країни Європи, за рідкісними винятком, позбавилися такого податку. Натомість, сторонні ефекти, створені внаслідок користування автомобілями, регулюються акцизами на паливо, а також платою за паркування, тощо.

З позицій фіскальної доцільності, підвищені акцизи на автомобілі, що були у вжитку, а також підвищена плата за першу реєстрацію, які наразі існують в Україні, є нісенітницею, оскільки їхній розмір робить легальне ввезення таких автомобілів невигідним, отже їх нема кому сплачувати. Справжньою метою запровадження цих заходів було, свого часу, створення заборонного протекціоністського бар’єру на шляху легального ввезення уживаних автомобілів. З тих часів, вже двадцять років поспіль, від існування такого бар’єру громадяни України втрачають щорічно більше мільярда євро неодержаної користі, що зменшує купівельну спроможність доходів, збільшує соціальну напругу, і стимулює шукати обхідні шляхи для задоволення потреб споживачів, за яких до бюджету не сплачуються не тільки акцизи, але й ПДВ.

Заборона на ввезення транспортних засобів, що не відповідають стандарту Євро-5 теж має виключно негативні фіскальні наслідки, оскільки позбавляє українського споживача доступу до недорогих, але відносно сучасних (порівняно із тими, що домінують на нашому ринку) автомобілів. Це означає, що нашими містами продовжують їздити морально та фізично застарілі машини, які забруднюють повітря незрівнянно сильніше, не кажучи вже про безпеку.

На думку експертів, за таких умов повна відміна акцизів на авто, ввізного мита, підвищеної плати за першу реєстрацію та вимоги щодо відповідності Євро-5 не тільки не завдала б збитків державі, а, навпаки, призвела б до збільшення надходжень за рахунок збільшення платежів ПДВ на декілька мільярдів гривень щорічно, яке більш ніж компенсує навіть уявні фіскальні втрати від скасування акцизу. При цьому, протягом першого року можна було б очікувати додаткові надходження до 10 млрд. грн. за рахунок відкладеного попиту та масового розмитнення  вже куплених вживаних автомобілів з іноземною реєстрацією, які перебувають на митній території України. Крім того, за необхідності, завжди є можливість скоригувати акцизи на паливно-мастильні матеріали, що вбачається більш доцільним, ніж існування акцизу на купівлю автомобіля.

Водночас, експерти групи “Податкова та бюджетна реформа” РПР застерігають від запровадження спеціальних умов (“амністії”) для тих автомобілів, що вже перебувають на митній території України в якості тимчасово ввезених та з метою транзиту, при збереженні обмежень, заборонних акцизів і плати за першу реєстрацію для усіх решти. Така “амністія” не вирішить описаних вище проблем, буде сприйнята як несправедлива по відношенню до менш схильних до ризику громадян, та надалі підірве імідж влади у даному питанні.

Враховуючи зазначене вище, експерти групи “Податкова та бюджетна реформа” Реанімаційного Пакету Реформ закликають Уряд та парламент розглянути можливість повного скасування акцизного податку на транспортні засоби, як історично застарілого та фіскально неефективного, а також скасування підвищеної плати за першу реєстрацію і відміну заборони на ввезення транспортних засобів, що не відповідають стандарту Євро-5, сприяючи таким чином розв’язанню конфліктної ситуації щодо статусу численних транспортних засобів у країні з іноземною реєстрацією.

 

ВГОРУ