Громадськість закликає депутатів врахувати пропоновані експертами умови запровадження аукціонів для розвитку відновлюваної енергетики

За результатами численних обговорень ініціативи комітету Верховної Ради з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки щодо впровадження конкурентних інструментів закупівлі “зеленої” енергії в Україні, щораз більшої підтримки  набирає пропозиція про запровадження механізму аукціонів на заміну діючого “зеленого” тарифу для нових сонячних та вітрових електростанцій певної потужності.

Експерти групи Реформа енергетичного сектору Реанімаційного пакету реформ погоджуються з потребою перегляду діючого механізму підтримки стохастичної генерації (сонячних та вітрових електростанцій), зокрема, враховуючи стрімке збільшення кількості проектів потужної сонячної генерації та технічні обмеження енергосистеми, пов’язані з балансуванням таких нових потужностей.

Одночасно експерти звертають увагу на те, що при запровадженні нового механізму підтримки сонячних та вітрових електростанцій через аукціони, з метою уникнення ризиків погіршення інвестиційної привабливості сектору відновлювальної енергетики (ВДЕ) важливо врахувати такі умови:

  1. Механізм аукціонів має діяти тільки для нових об’єктів, які розпочнуть будівництво після прийняття відповідних змін до діючого законодавства. Перехід на нові умови має бути поступовим та прогнозованим для інвесторів.
  2. Річні квоти на будівництво централізованих потужностей сонячної та вітрової енергетики мають бути регіональними, з урахуванням особливостей роботи енергосистеми у відповідному регіоні, зокрема, умов балансування, профіциту або дефіциту потужностей.
  3. Процедура проведення аукціонів, в тому числі розрахунок, затвердження та перегляд регіональних квот на виробництво електроенергії, має розроблятися та впроваджуватися на рівні підзаконних нормативно-правових актів, з урахуванням критеріїв прозорості та чітких вимог до учасників аукціонів, з використанням міжнародного досвіду.
  4. Мінекономіки має визначити вимоги та процедури щодо проведення аукціонів, а НЕК “Укренерго” надати вихідні дані та провести необхідні розрахунки для визначення регіональних квот на виробництво електроенергії.
  5. В якості стимулюючого інструменту звільнити від сплати податку на прибуток тих виробників ВДЕ, які виграють тендер за результатами  аукціонів, за умови їх прозорої структури власності та реінвестування капіталу в Україні.
  6. Новий підхід має забезпечувати збалансований розвиток всіх сегментів: мікро-, малих та середніх виробників електроенергії з ВДЕ, максимально сприяючи розвитку розподіленої генерації.
  7. Вважаємо недоцільним запровадження принципу “єдиного вікна” в рамках аукціонів, з огляду на особливості чинної дозвільної системи, що стосується реалізації проекту на різних етапах (від проектування об’єкту до продажу виробленої ним електроенергії).

Враховуючи вищезазначене, експерти групи Реформа енергетичного сектору Реанімаційного пакету реформ закликають народних депутатів, які ініціюють зміни до діючого законодавства в частині механізму ціноутворення електроенергії з відновлюваної енергетики, врахувати зазначені умови при запровадженні аукціонів.

 

ВГОРУ