Громадськість вимагає від Вищої кваліфікаційної комісії суддів прозорості оцінювання доброчесності кандидатів до Верховного Суду

Конкурс до нового Верховного Суду наближається до завершення. Уже за кілька тижнів будуть визначені не лише імена тих, хто увійде до найвищої судової інстанції, а й подальша доля всієї судової реформи.

26 травня відбудуться останні співбесіди з кандидатами, за результатами яких Вища кваліфікаційна комісія суддів (ВККС) може присудити кандидатам до 790 балів із 1000. Саме цей етап визначить, хто стане суддею нового Верховного Суду.

Одним із критеріїв для зайняття посади судді, визначених Конституцією України, є доброчесність. Законом перевірка доброчесності кандидатів покладається на ВККС за сприяння Громадської ради доброчесності.

Водночас ВККС за результатами перших співбесід «закрила очі» на 42 із 55 негативних висновків Ради щодо кандидатів. Більшість таких кандидатів  не змогли пояснити джерела походження свого майна або спростувати інші очевидні свідчення недоброчесності під час співбесід.

Усі кандидати, щодо яких є свідчення невідповідності критеріям доброчесності і професійної етики, можуть бути призначеними на посаду судді Верховного Суду. Це може статися у випадку голосування на пленарному засіданні ВККС принаймні 11 із 16 членів комісії «за» подолання висновку Ради.

Згідно з нещодавнім рішенням ВККС, таке голосування буде проходити таємно. Це означає, що громадськість не знатиме, хто з членів ВККС голосував «за» чи «проти» призначення сумнівних осіб на посади суддів Верховного Суду, а тому існує великий ризик прийняття небажаних для суспільства рішень.

Крім того, ВККС має можливість приховати рейтинг кандидатів за результатами співбесід та іспитів. Громадськості не буде відомо чи мають реальні шанси потрапити до Верховного Суду ті сумнівні кандидати, щодо недоброчесності яких є висновки Громадської ради доброчесності.

Таким чином, остаточне рішення щодо того, хто стане суддею Верховного Суду, буде прийматися за зачиненими дверима. Попри попередні неодноразові заклики громадськості порядок оцінювання співбесід кандидатів лишається не врегульованим, а процес прийняття цих рішень – закритим.

Нагадуємо, оцінки письмових робіт кандидатів до нового Верховного Суду раніше викликали підозри в маніпулюванні з боку ВККС. Незважаючи на це, Комісія досі відмовляється оприлюднити письмові роботи та методику їхньої оцінки, щоб показати суспільству чесність таких рішень.

Саме тому громадськість переконана: таємний режим затвердження кандидатів на останньому етапі конкурсу створить нові можливості для маніпулювання, політичних утручань і, як наслідок, політичної залежності вже нового Верховного Суду та остаточної втрати довіри суспільства до судової реформи загалом.

У зв’язку з цим громадські організації вимагають від ВККС забезпечити прозорість оцінювання доброчесності кандидатів до нового Верховного Суду. Для цього необхідно:

  1. передбачити в Регламенті ВККС, що персональне голосування членів Комісії на її пленарному засіданні відбувається відкрито в режимі он-лайн трансляції;
  2. виставити бали за результатом співбесіди до пленарного засідання Комісії, на якому буде вирішуватись питання про подолання висновків Громадської ради доброчесності;
  3. оприлюднити методологію виставлення балів, вже виставлені бали (загальні і від кожного члена колегії ВККС) та рейтинг кандидатів до пленарного засідання Вищої кваліфікаційної комісії суддів;
  4. затвердити процедуру, яка дозволить представникам Громадської ради доброчесності мати право виступу на пленарному засіданні комісії з метою відстоювання висновків Громадської ради доброчесності.

Таймлайн останнього етапу добору до Верховного Суду – PDF 

SC-timeline-cor-UA-01

ВГОРУ