14 липня Верховна Рада провалила голосування за проект закону про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП №2966-д) – ключову вимогу до України від Енергетичного Співтовариства, передумову надання Україні фінансової допомоги ЄС та МВФ. Після тривалих дискусій депутати відправили законопроект на повторне друге читання.
Причиною провалу цього надзвичайно важливого закону стали політичні чвари та маніпуляції окремих політичних сил навколо питання національного енергетичного регулятора, зокрема, через неузгодженість позицій про механізмами формування Конкурсної комісії для обрання членів регулятора.
У результаті регулятор продовжить працювати за старими процедурами, які дозволяють приймати рішення, в т.ч. і щодо тарифів і цін на енергоносії у непрозорий і непублічний спосіб.
Ми, громадські експерти та активісти, в чергове закликаємо депутатів допрацювати законопроект з урахуванням критичних правок щодо перезавантаження поточного складу комісії, використання методики жеребкування під час конкурсного відбору комісіонерів та фінансової незалежності регулятора та невідкладно ухвалити законопроект в цілому. Також нагадуємо – сьогоднішній провал голосування за проект закону №2966-д загрожує складними наслідками для всієї країни.
Перше – це грубе порушення євроінтеграційних та міжнародних зобов′язань України, і в результаті Енергетичне Співтовариство може знову підняти питання застосування штрафних санкцій до України, чи навіть її виключення з цієї авторитетної європейської організації.
Друге – вкрай негативний сигнал для іноземних інвесторів, які хочуть бачити прозоре і передбачуване регулювання на енергоринку для “довготривалих” інвестицій.
Третє – втрачається можливість зробити питання формування тарифів на енергоносії для населення – відкритим і прозорим, і, як результат – знизити соціальну напругу в державі та повернути довіру до регуляторних рішень.
Четверте – високий ризик затормозити вже розпочату реформу енергетичного ринку відповідно до європейської моделі, оскільки багато важливого вторинного регулювання має бути прийнято саме Регулятором. Не запускається жоден новий ринок – ні газовий, ні електроенергетичний.
П’яте – під загрозою реальна конкуренція на енергетичному рикну, а саме: розділення вертикально-інтегрованих монополій, що сьогодні існують в Україні, та застосування нових підходів до регулювання природних монополій відповідно до вимог ЄС.
Шосте – питання ефективного захисту споживачів знову буде знято з порядку денного, оскільки європейська регуляторна модель і практика, які необхідно імплементувати в Україні, приділяє питанням захисту споживачів особливу увагу.
Сьоме – КЛЮЧОВЕ! Ризик, що кошти від підвищених тарифів підуть на корупційні схеми. Саме новий Регулятор мав би забезпечити вкладення коштів від нових цін і тарифів у інфраструктуру та системні зміни.
Нагадаємо, у парламенті майже рік йшла робота над доопрацюванням даного законопроекту за участю українських і міжнародних експертів. Робоча група та Комітет Верховної Ради з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки ретельно опрацювали його текст. Також відбулося широке обговорення поправок і пропозицій за участю всіх зацікавлених сторін.
Реанімаційний Пакет Реформ