Про терміни та деталі обрання директора державного бюро розслідувань розповів член конкурсної комісії з відбору керівника ДБР Денис Монастирський під час медіа-сніданку на тему: «Кому загрожує Державне бюро розслідувань своєю роботою та яке місце Бюро в реформуванні правоохоронних органів країни?».
Як зазначив член конкурсної комісії, структура відбору складається з декількох рівнів тестувань. Спочатку відбудеться тестування на знання законодавства. Цей етап запланований на 29 жовтня і він транслюватиметься он-лайн. Через тиждень після цього відбудеться наступний етап – тестування на загальні здібності. Потому впродовж тижня відбудеться обговорення та підбиття рейтингів. Наступний етап – співбесіда, після якої кандидати проходитимуть ще й перевірку на поліграфі та тестування на благонадійність. І, нарешті, фінальний етап – це ще одна співбесіда, за результатами якої і буде обрано насамперед директора, а потім вже й першого заступника та заступника директора ДБР.
«Після всіх тестів та перших співбесід спецперевірка триватиме щонайменше місяць. Тому ми отримуємо вже січень. Після цього буде проведена друга співбесіда, відповідно перша частина лютого – це той час, коли може бути обрано директора ДБР», – прогнозує Монастирський.
Створення ДБР є вкрай необхідним і така потреба виникла давно. Дотепер лише в 3-5% скарг на незаконні дії правоохоронців розглядалися, всі інші – відхилялися. Такі дані назвав Максим Філіпенко, координатор кампаній Amnesty international в Україні. За його словами, близько 33% українців опосередковано чи напряму стикалися з катуваннями з боку правоохоронних органів. Це показує, наскільки ця проблема є важливою. Людей могли незаконно затримати, могли бити та вибивати зізнання, катувати…
«Зараз прокурори не є незалежними від інших правоохоронних органів, від поліції. Часто є особисті зв’язки, тому прокурори не надто хочуть розслідувати незаконні дії своїх колег».
А Державне бюро розслідувань, відповідно до закону, ухваленого Верховною Радою в листопаді 2015-го, – це і є слідчий орган, повноваження якого поширюються на злочини, вчинені високопосадовцями та працівниками правоохоронних органів (окрім злочинів, підслідних НАБУ), включаючи розслідування катувань, а також військові злочини.
Зважаючи на сферу відповідальності, особливої уваги потребує процес перевірки кандидатів на доброчесність, аналіз їхньої політичної незалежності та рівня професійності. На цьому наголосив Олександр Банчук, експерт Центру політико-правових реформ, головний експерт групи з реформування органів правопорядку РПР.
«Основна вимога громадянського суспільства та міжнародних партнерів до новоствореного органу – його незалежність, відсутність політичного впливу і здатність неупереджено розслідувати злочини, вчинені правоохоронцями та іншими відповідальними посадовими особами», – сказав Банчук.
Як зазначив експерт, відповідно до нової редакції Конституції України (від 2 липня 2016), прокуратура остаточно позбавляється невластивої їй функції слідства. Усі злочини, які зараз розслідуються слідчими ГПУ та обласних прокуратур, з моменту початку роботи ДБР розслідуватимуться його слідчими.
Чисельність ДБР – близько 1500 працівників, які призначаються за результатами відкритих конкурсів. Наразі створена конкурсна комісія з дев’яти осіб, яка повинна обрати директора ДБР, його заступників, керівників структурних підрозділів бюро, в тому числі регіональних, а також працівників внутрішньої безпеки ДБР. На конкурс було подано 82 заявки, до тестування допустили 65 осіб.
Медіа-сніданок на тему: «Кому загрожує Державне бюро розслідувань своєю роботою та яке місце Бюро в реформуванні правоохоронних органів країни?» провели спільно Реанімаційний Пакет Реформ і Детектор-медіа. Захід відбувся за підтримки Шведського уряду та Європейського Союзу в межах проекту посилення коаліції РПР, який впроваджується Центром демократії та верховенства права.
Інфографіка доступна ТУТ