Без дієвої перевірки декларацій, система е-декларування матиме обмежений вплив

Запустивши систему електронного декларування та моніторингу майна, доходів і витрат публічних службовців у вересні 2016 року, Україна зробила величезний крок у боротьбі з корупцією. Саме ця реформа зіграла ключову роль у прийнятті остаточного позитивного рішення країнами ЄС щодо надання українцям безвізового режиму. У тому числі завдяки введенню електронного декларування Україна також на два бали (з 27 до 29) покращила свої позиції в індексі сприйняття корупції Transparency International.

Водночас, безпрецедентний рівень прозорості виявив неочікувано високі статки чиновників, які роздратували українців та здивували міжнародних партнерів. Ще рік тому представники громадянського суспільства застерігали, що без подальшої перевірки електронних декларацій та притягнення до відповідальності за недостовірні відомості результати реформи можуть спричинити розчарування в суспільстві, а система декларування з ключового антикорупційного інструмента перетвориться на проблему.

За рік роботи Національне агентство з питань запобігання корупції провело повну перевірку лише 80 із більш ніж мільйона електронних декларацій. З них лише три справи було передано до правоохоронних органів для кримінального розслідування декларування недостовірних даних або ж незаконного збагачення. Одна справа – щодо адміністративного правопорушення. Причиною такої низької результативності є не тільки технічні проблеми, а, насамперед, цілеспрямоване політичне блокування цієї реформи з боку державних органів, у тому числі Президента та підконтрольних йому структур.

Існуючий порядок повної перевірки електронних декларацій, який розроблявся НАЗК та погоджувався Мін’юстом тривалий час, є неефективним порівняно із початково запропонованим варіантом, оскільки передбачає формалізовані, обтяжені зайвими елементами процедури, що не дозволяють впровадити дієву систему автоматизованої перевірки. Перевірка декларацій за такого порядку не принесе очікуваних результатів.

Так, згідно існуючого порядку, НАЗК зобов’язане перевірити достовірність лише задекларованих відомостей, а не всього майна, що підлягає декларуванню. Також згідно порядку НАЗК зобов’язане завершити перевірку протягом визначеного строку (максимум 90 днів), навіть якщо не були отримані відповіді на запити про перевірку певної інформації. Порядок також змушує НАЗК “вручну” перевіряти всі декларації, в яких автоматизований контроль виявив хоча б один ризик, а також звужує застосування важливих ризиків під час автоматизованого аналізу декларацій.

Показово, що за рік своєї роботи НАЗК не змогло отримати доступ до державних реєстрів і баз даних, які потрібні для проведення автоматичної перевірки е-декларацій. Крім того, зараз доступ Агентства до власного реєстру декларацій відбувається в ручному режимі і ускладнений, оскільки систему контролює ДП “Українські спеціальні системи”. Останнє належить до сфери управління Держспецзв’язку, яке в серпні 2016-го відмовлялося надавати сертифікат відповідності системі електронного декларування, чим мало не зірвало її запуск. Для подальшого використання модуль автоматичної перевірки електронних декларацій також потребує погодження Держспецзв’язку та отримання сертифікату відповідності. ДП “УСС” також блокує оперативне внесення виправлень у форму електронної декларації, чим суттєво ускладнює процедуру перевірки.

З огляду на вищезазначене, Антикорупційна група Реанімаційного Пакету Реформ закликає найвище керівництво держави забезпечити незалежність НАЗК та належну роботу системи е-декларування, а НАЗК – забезпечити виконання покладених на нього законодавством обов’язків. Тому необхідно невідкладно:

 

 

Експерти також звертаються до міжнародних партнерів України загалом, і Європейського Союзу зокрема, із закликом пильно слідкувати за реформою, що є, зокрема, зобов’язанням Україною перед ЄС в рамках пакету макрофінансової допомоги, і вимагати повної її імплементації, а в разі саботажу — повного перезавантаження складу самого Агентства та конкурсної комісії з відбору членів Агентства.

Українці втомилися від “підготовчого” процесу і чекають відчутних результатів боротьби з корупцією вже зараз. Дієва система перевірки декларацій та притягнення до відповідальності за виявленими порушеннями має стати одним із таких результатів.

ВГОРУ