Менеджер групи

Лємєнов Олександр
Телефон: 0967225824
oleksandrlemenov@gmail.com
www.facebook.com/...

Головний експерт групи

Юрчишин Ярослав
yar.yurchyshyn@gmail.com
www.facebook.com/...
Мельничук Віталій
melnychuk9@gmail.com

Громадські організації:

  • Transparency International Україна
  • Центр протидії корупції
  • Центр політичних студій та аналітики «Ейдос»
  • Центр політико-правових реформ
  • Центр демократії та верховенства права
Проблеми

Проблеми, які має вирішити реформа

Боротьба з корупцією залишається у суспільних очікуваннях першочерговим пріоритетом для реформ, за даними досліджень Фонду «Демократичні ініціативи ім. Ілька Кучеріва» у 2015 та 2016 роках.

За два роки ухвалено низку законів, що вибудовують нову систему органів досудового розслідування, обвинувачення та притягнення до відповідальності високопосадовців за корупційні правопорушення – Національне антикорупційне бюро України (НАБУ) та Спеціалізовану антикорупційну прокуратуру (САП). Ухваленими в червні 2016 року змінами до Конституції України щодо правосуддя та новим Законом «Про судоустрій і статус суддів» закладено можливості для утворення Вищого антикорупційного суду, що розглядатиме справи підслідності НАБУ. Втім механізм його створення потребує розробки. Разом із тим, є недопрацювання в законодавчому забезпеченні роботи НАБУ, пов’язані з відсутністю права збору інформації з використанням спеціальних технічних засобів. У роботі САП проблеми пов’язані з гальмуванням Генеральною прокуратурою передання процесуального керівництва у справах, розпочатих до створення САП.

Державне бюро розслідувань (ДБР), яке відповідно до законодавства розслідуватиме усі справи проти правоохоронців, суддів та високопосадовців (окрім корупційних), могло отримати свої повноваження вже 1 березня 2016 року, проте досі не утворене. Таким чином, ці справи досі розслідує прокуратура.

Нове антикорупційне законодавство також передбачило розбудову системи превенції корупції та створення Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК), яке опікується електронним декларуванням доходів та майна публічних службовців, запобіганням конфлікту інтересів, контролем за прозорістю фінансування політичних партій.

Склад НАЗК, який дозволив розпочати роботу органа, сформований навесні 2016 року, втім один член агентства досі не призначений. Наразі триває формування апарату НАЗК. Очікує на запуск електронна система декларування доходів і майна, потребують розробки підзаконні акти із запобігання конфлікту інтересів та державного фінансування політичних партій.

Триває процес обрання керівника Національної агенції з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів. Опісля цього буде сформовано штат Нацагенції, який має забезпечити формування і реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, та з управління активами, на які накладено арешт або які конфісковано у кримінальному провадженні.

Розпочата рішенням Голови Верховної Ради реформа відкритості й прозорості роботи парламенту потребує продовження й закріплення на рівні закону. Між тим, досі популярне неособисте голосування народних депутатів повинне отримати належні механізми протидії та притягнення до відповідальності.

Також потребує вдосконалення механізм контролю за дотриманням права на доступ до публічної інформації.

ЦІЛЬ I. Сформована цілісна система притягнення до відповідальності за корупційні правопорушення
  1. Надати право на зняття інформації з комунікаційно-транспортних мереж (прослуховування) детективам Національного антикорупційного бюро України.

Рішення приймає: Верховна Рада.

  1. Створити Вищий антикорупційний суд і відповідну палату у Верховному Суді, що розглядатимуть справи про високопосадову корупцію.

Рішення приймає: Верховна Рада.

  1. Створити Національне агентство з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними шляхом скоєння корупційних та інших злочинів.

Рішення приймає: Кабінет Міністрів.

  1. Сформувати Державне бюро розслідувань та розпочати його роботу.

Рішення приймає: Кабінет Міністрів.

  1. Не допустити дублювання підслідності корупційних злочинів у зв’язку зі створенням нових антикорупційних органів та структурними змінами в наявних, а також звуження підслідності та повноважень НАБУ.

Рішення приймає: Верховна Рада.

ЦІЛЬ ІІ. Дієва система запобігання корупції в публічному секторі
  1. Доформувати склад і апарат Національного агентства з питань запобігання корупції. Сформувати доброчесну Громадську раду при НАЗК.

Рішення приймає: НАЗК, Кабінет Міністрів.

  1. Запустити систему електронного декларування доходів та майна посадовими особами, моніторингу способу життя.

Рішення приймає: НАЗК, Кабінет Міністрів.

  1. Визначити законом порядок проведення перевірки на доброчесність публічних службовців із дотриманням стандартів прав людини.

Рішення приймає: Верховна Рада.

  1. Посилити законодавчий захист викривачів корупції та осіб, які розкривають інформацію про загрозу чи шкоду суспільним інтересам.

Рішення приймає: Верховна Рада.

  1. Розпочати роботу НАЗК у сфері протидії конфлікту інтересів та іншим порушенням антикорупційних обмежень.

Рішення приймає: НАЗК.

ЦІЛЬ ІІІ. Ефективний державний контроль за дотриманням права на доступ до публічної інформації
  1. Визначити законом орган, відповідальний за незалежний державний контроль у сфері доступу до публічної інформації.

Рішення приймає: Верховна Рада.

ЦІЛЬ IV. Ефективна протидія політичній корупції
  1. Законодавчо забезпечити доступ до інформації про діяльність Верховної Ради, її комітетів і депутатів.

Рішення приймає: Верховна Рада.

  1. Законодавчо встановити відповідальність за неособисте голосування в парламенті.

Рішення приймає: Верховна Рада.

  1. Розпочати державне фінансування політичних партій та оприлюднення їхніх фінансових звітів, а також забезпечити дієвий державний контроль за партійними фінансами відповідно до вимог законодавства.

Рішення приймає: НАЗК.

Додаткова інформація

Експерти групи

  • Бабакішієва Гюнель
  • Буроменський Михайло
  • Дрік Саша
  • Думанська Віта
  • Красносільська Анастасія
  • Кухарук Андрій
  • Каленюк Дарина
  • Ковриженко Денис
  • Калмиков Дмитро
  • Котляр Дмитро
  • Канєвський Гліб
  • Ключар Максим
  • Калітенко Олександр
  • Кучма Остап
  • Лємєнов Олександр
  • Марусов Андрій
  • Марчук Антон
  • Нестеренко Оксана
  • Слизьконіс Дарія
  • Серебряков Михайло
  • Сімка Мирослав
  • Сорока Олена
  • Семілетко Тетяна
  • Саідова Заміра
  • Таран Віктор
  • Тарнай Володимир
  • Хавронюк Микола
  • Черняк Євген
  • Шостко Олена
  • Шевченко Тарас
  • Шабунін Віталій
  • Юрчишин Ярослав
  • Янченко Галина

Законопроекти

Законопроекти групи (22)

Законопроекти, що загрожують реформі (6)

ВГОРУ